Sider

14. sep. 2011

DIY - Kaj Kage

Som lovet kommer nu en lille opskrift på en super lækker Kaj kage :)
Jeg har hæklet den grønne del af Kaj efter Helenes opskrift. Den er dog også beskrevet her under.

De to frøer er hæklet forskelligt ved munden - Se opskrift.
Hæklenål #2

Den grønne del:
Omg. 1: 6 fm i en magisk ring (6)
Omg. 2: 2 fm i hver fm på ringen (12)
Omg. 3: 1 fm, 2 fm i næste - gentag omgangen ud (18)
Omg. 4: 2 fm, 2 fm i næste - gentag omgangen ud (24)
Omg. 5: 3 fm, 2 fm i næste - gentag omgangen ud (30)
Omg. 6: 4 fm, 2 fm i næste - gentag omgangen ud (36)
Omg. 7: 5 fm, 2 fm i næste - gentag omgangen ud (42)

Omg. 8-12: 42 fm

Omg. 13: 12 fm, 30 lm, 12 fm (54)
Omg. 14-17: 54 fm

Den lyserøde del:
Øverste del af munden:
Hækel først en række fm i bagerste maskeled på den grønne del
(Der hvor man forestiller sig "overlæben" er).
3 rækker fm i denne række.
På hver række tages der en maske ind. 

(Ønskes mund som på den bagerste frø på billedet hækles der en række fm mere, altså 4 rækker fm i den første række lyserøde fm. )

Nederste del af munden:

Hækel først en række fm på den grønne del (Der hvor man forestiller sig "underlæben" er). 
3 rækker fm i denne række.
På hver række tages der en maske ind. 

(Ønskes mund som på den bagerste frø på billedet hækles der en række fm mere, altså 4 rækker fm i den første række lyserøde fm. )

Samling af "læber/mund":
Vend vrangen ud på Kaj's hoved og hækle nu de to lyserøde mundflapper sammen med km hele vejen fra den ene mundvig til den anden.

Øjne:
Omg. 1: Lav en magisk ring med 4 fm i brun eller sort
Omg. 2: 1 fm, 2 fm i samme maske i hvid - gentag en gang (6)

Hvis man ønsker øjnene større fortsætter man selvfølgelig bare med det hvide.

Monter nu øjnene på den grønne krop.

Chokolade bund:
Omg. 1: 54 fm
Omg. 2: 4 fm, 1 indtagning - gentag omgangen ud (45)
Omg. 3: 3 fm, 1 indtagning - gentag omgangen ud (36)

Omg. 4: 2 fm, 1 indtagning - gentag omgangen ud (27)
Omg. 5: 1 fm, 1 indtagning - gentag omgangen ud (18)
Omg. 6: 1 fm, 1 indtagning - gentag omgangen ud (12)
Omg. 7: 1 fm, 1 indtagning - gentag omgangen ud (4)

Til næste gang jeg skal hækle en vil jeg hækle en omgang mere med 54 fm på den brune bund inden jeg begynder indtagningerne. Tror nemlig det vil være med til at gøre, at den bliver mere synlig, tror nemlig jeg hækler meget fast når jeg laver indtagninger, hvorfor den bliver lidt rund forneden ;)

Rigtig god fornøjelse :)

2 kommentarer:

  1. Smukt, tak! Hvad er ca. målene egentlig?

    SvarSlet
  2. Tror den ca. er 4-6 cm Kommer lidt an på garnets tykkelse. Mine er hvis omkring de 5 cm ca. Den først jeg lavede er lidt større end den sidste. Så alt efter hvor godt du stopper dem ud vil det også gøre lidt ved størrelsen :) Glæder mig til at se dit resultat :)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...